söndag, februari 03, 2008

Football vs Soccer!


Härlig söndag inte mycket har man fått gjort. Men var ändå uppe med tuppen idag. Hade somnat med tvn på och då brukar jag vakna till liv ganska tidigt. Vaknade redan kl8 utvilad och allmänt pigg. Så tog mig en snabbdusch och käkade lite frukost. Sen glodde man på nyheterna för att se om det hänt nått viktigt i undertiden man låg och sov.

Efter det bar det iväg till gymmet för att köra lite ben och motionsträning. Efter det vart det några längder i bassängen för att stretcha och varva ner.
Sen var jag hemma fortfarande långt innan alla andra hade vaknat kändes det som.

Så för att fördriva tiden lite var det lite tv-spelande. Sen gick jag å handla mat för att få lite nyttigt i mig. Dagens middag fick bli kyckling och ris.
Måste kolla upp det där med kost för att se vad som är det absolut bästa att äta nu när man e igång och tränar.


Idag är det supersöndag i USA Super bowl ska avgöras.
Jag har aldrig fattat det där med amerikanskfotboll. När man ser sånna där ”fotbollsfilmer” så ser det ju att vara riktigt tuft och hårt och ett jävla tempo, men framförallt hur många tuch downs som helst osv. Nu är det ju alltid lite
intensivare på film och det e man ju medveten om. Men man tycker ju det borde ganska likt ändå. Så jag ger faktiskt Super bowl en chans varje år. Men det är alltid lika segt. För det första så tar det 4h att spela klart. Och det tar hundra år innan man får se en enda tuchdown. Sen intensiviteten är inte å tala om. Det blir en kick off nån får tag i ”bollen” och lyckas springa fyra meter innan han blir ner tacklad av tre stycken motståndare. Då blir det avblåst. Sen tar det 2-3minuter innan de gör en ny sattsning.
Återigen lyckas de kanske springa 4-5meter innan det blir avblåst igen. Sen så håller det på sådär i fyra timmar.

Sen kan det gå 1-2 timmar innan det verkligen händer nått. Jag kan inte förstå vad det e som är så kul med amerikansk fotboll.
Om man tar och jämför det med riktig fotboll (det vill säga det som hela världen utom usa kalla fotboll) så är det ju betydligt mer intensivt även om de bara håller på i 90min allt som allt.
Det som stör mig mest är att usa kallar amerikanskfotboll för just Football och riktigt fotboll för soccer. För det första så spelar de inte med fötterna de gör enbart avsparkar sen tar de ”bollen” med händerna. Det är inte heller nån boll de spelar med utan nån äggformad-läder ballong eller nått.

Minns fortfarande det Johannes sa för nått år sedan. Där han bestämt hävdade att amerikanskfotboll är VÄRLDENS största sport…. Att det är mycket större än vanlig fotboll.
Ja vad ska man säga?

1 kommentar:

Anonym sa...

inte omnämnd nånstans..
tänker inte ens kommentera då!

 
RSS via nybloggat.se