måndag, oktober 01, 2007

Svenskar vågar inte säga emot!


Okey måste väl börja med att säga att direkt efter mitt inlägg igår så bytte SvD tillbaka till sin gamla sida igen. Troligen för att de fick en hel del problem eller nått i den stilen med den nya.
Sen har väl ingen missat att ”bloggfenomenet” (som tidningarna kallar det) Alex Schulman har slutat blogga. Hela bloggvärlden sörjer… eller så försöker tidningarna få det att se ut i alla fall.
Förstår inte vad som är så fruktansvärt häpnadsväckande med honom och hans blogg. Tycker inte han tillfört speciellt mycket nytt till bloggvärlden. Vist har hans blogg varit rätt underhållande att läsa ibland när han har gett sig på kultur snobbar och andra offentliga personer.
Nu kan även han placeras in i facket av ”flugbloggare”. En som blogga ca ett halvår och där efter lägger av. Finns många exempel på det.

Michael Moore hyllar Sverige i samband med att hans senaste film Sicko kör igång i Sverige. Trodde att den redan hade haft premiär här i Sverige för det var ett jävla tag sedan jag såg den och sedan den kom. Men antagligen är som vanligt att Sverige är sega med sina lanseringar av nya filmer här i landet. Då ska inte klaga på att folk tankar hem filmerna i förväg.

Jag skrev om den här i blogg den 5 juli. Filmen är riktigt bra och för er som inte har sett den har jag bara en sak att SE DEN jävligt bra film. Tar upp det amerikanska sjukvårdssystemet och hur det går om man privatiserar allt. Vilket den där sjuka regeringen som vi har är på god väg att göra.
I en interjuv lyfter faktiskt Michael Moore
En annan sak som är rätt kul är att när Michael var i Norge och filmade fick de reda på att de skickade sjuklingarna till Kanarieöarna. Det kunde de inte visa i USA för att folket inte skulle tro på det hahaha. För bra för att vara sant. Stackars amerikanare man tycker fan synd om dem ibland.

På tal om USA! En stackars diskare som har sparat nästan allt han tjänat ihop under 11års tid. Så skulle han resa tillbaka till sitt hemland igen för att köpa sig lite mark. Så vart han stoppad i tullen och de tog alla hans besparingar ca 400 000 svenska kronor. Helt sjuk nu vägrar de ge tillbaka alla hans pengar. Som sagt USA är ett sjukt och elakt land.

Tillägg:
Jag glömde såga att fick ett merkligt brev idag. Jag fick ett bankomatkort. Fast jag har inte beställt nått kort.
Sen när jag slog en koll på namnet hade jag byttnaman jag hette vist inte Marcus Ljungberg längr utan Al Juburi Jas. Im Like WTF
is this?
Men tittar man längre ner i brevet står kontokoden. Så nu är fråga ska jag ta och börja handla för detta? eller ska jag skicka tillbaka det på nått sätt? jag har redan kollat vad i trappuppgången om det finns nån vid detta namn och nej det gör det inte.

Ska man ta och bränna pengarna på krogen i helgen om det nu finns några pengar på det.

17 kommentarer:

Luntmakaren sa...

Du var mej en rolig dj*l.
Tack för att din blogg finns - den förefaller mig redigt bra!
(men jag hänger ju inte med överallt bland miljoner bloggar)
Heja Kalmar!

Anonym sa...

Den "stackars" diskaren hade bott 11 år olagligt i landet och jobbat olagligt och betalat 0 i skatt under den tiden, samtidigt som han snyltat på de tjänster som andra skattebetalare har betalat för, som vägar, sjukhus, skolor och flyg. Dessutom försökte han smuggla ut pengar som han fått ihop olagligt. Så synd om honom är det inte.
Liknande hade hänt i Sverige, eftersom du bara får ta ut 10.000 Euro... resten, om inte allt, tar Tullen.
Läs gärna på lite innan du uttalar dig.

Anonym sa...

hade ju varit jävligt mycke smartare att sätta pengarna på ett konto då.. om nu illegala invandrare kan ha ett sånt..

hunken bjuder på smör hela veckan! weeei

Anonym sa...

Illegala kan inte ha bankkonton (inte lagligt iaf) och jag tror inte de vill sätta in pengar där som de tjänat olagligt. Men det stora grundproblemet är att han borde fått arbeta lagligt. Det finns så många illegala arbetare i USA och de flesta behövs. Dessvärre är det omöjligt att få arbetstillstånd som diskare i USA. Så därför springer många Mexare över gränsen och jobbar olagligt. Men även om han varit fullfjädrad amerikan så hade de behållt pengarna som han försökte smuggla, eftersom även det är olagligt.

Anonym sa...

"den sjuka regeringen" -lätt att kast ur sig påståenden. Läs vad de har sagt först! Det ska inte privatiseras allt här, men det ska "stöttas" upp med privata kliniker. Har själv besökt sådan och kom på detta sätt snabbt under vård. Min privatläkare hänvisade dit och nu har jag inga bekymmer längre. Alltså det är bra med mångfald. Hoppas vid Gud att vi slipper någon återgång till det gamla-vi måste se klart på framtiden!

Anonym sa...

Al Juburi Jas

Anonym sa...

Som sagt, han var dar olagligt och hade inte betalat skatt...
Hade han jobbat 60h/vecka varje vecka i 11 ar sa skulle han ha skattat ca 47k med en 25%ig skattesats.
Roligt att se en kommunist? (gissar att det ar det du ar) inte ha nagra direkta problem med att utnytja andra nar du sjalv far mojligheten. (ang bankkortet om du inte fattar det)

Anonym sa...

Varför inte...
Om politikerna fuskar och roffar åt sig så borde det ju betyda att det är mer eller mindre lagligt!
Politiker borde föregå med gott exempel.
Kolla bara hur Grisen klarar sig; svartbygge, dubbla löner, skattelättnader mm.
Nä, fy fan... Sparka skiten som inte sköter sig.

Anonym sa...

Är man elak när man befriar ett helt land från en tyrann och skapar förutsättningar för demokrati? Jag skulle vilja kalla det jävligt snällt gjort. Vad gjorde fegsverige när USA befriade irak? Inte ett skit. USA är ett land att se upp till! Likaså Danmark som vill hjälpa människor som befinner sig i tortyr. Hur sen den där feta jävlen moore kan såga sitt eget land är helt sjukt. En landsförädare i stora mått

Anonym sa...

Sjuk regering...?
På tiden att vi fått en regering som ger folket lite valmöjligheter, och så bra att de fått chansen att regera när det faktiskt gått bra för Sverige. Än är jag inte nöjd med vad de åstadkommit, men att lägga om kursen för ett helt land tar sin tid.

Sjukt... systemet vi levt med har varit sjukt. I skolan råder närmst anarki, lärarna har ingen auktoritet och det visas ingen respekt.
Sjukvården idag är ett skämt, verkligen på tiden att det kommer privata alternativ för när det drivs privat inser man ganska snart att man inte kan få det att gå runt om man mest bara sitter i möten och skyfflar papper, påtvingad byråkrati resten av arbetsdagen.

Anonym sa...

Tyvärr måste jag konstatera att Macke fallit i samma fälla som så många svenskar och andra européer. Mr. Moore söker popularitet för sina filmer genom att berömma och fjäska för oss här i Europa. Folk här bara slickar i sig och fortsätter att slå sig för bröstet i sin arrogans: Haha vad bra vi är och vad dumma de elaka amerikanerna är!
Vet du Macke någonting alls om sjukvården i USA? Själv har jag bott där i många år och prövat ett antal privata sjukvårdsförsäkringar. De billigaste är ungefär som Landstingsvården i Sverige och ungefär lika "bra". De något mer kostsamma är betydligt bättre än vad vi får här för våra skattemedel. Vården är alltså inte gratis här heller - vi betalar över skatten. En skatt som är betydligt högre här än i USA. Det finns fördelar med båda systemen. För de flesta genomsnitts-amerikaner är de inget problem. De får sjukvårdsförsäkring genom jobbet för en mycket låg avgift, plus vård som ofta är klart bättre än vad vi har här - i fråga om köer, närhet till mottagningar etc. Själv har jag upplevt att vara arbetslös i USA och utan sjukförsäkring. Jag tog då reda på att man i både New York och New Jersey får sjukvårdsförsäkring av staten för $35 per månad om man inte har råd att skaffa egen sjukförsäkring. Detta är behovsprövat och funkade bra för mig och min familj.
Angående Mr. Moore så har jag under flera år i USA sett hans TV-show då och då. Han framstår där som en slafsig typ som genom dålig journalistik med mycket dåligt underbyggda fakta och mycket tvivelaktiga metoder rackar ned på människor som har en annan uppfattning än han själv. En riktigt läskig typ som jag aldrig skulle köpa en begagnad bil av...
Macke, kanske skulle du vinna på att vara mindre kategorisk i dina inlägg - men det är ju din sida förstås!

Anonym sa...

svenskar vågar inte kräva sin valuta för skatte pengen!svensksjukvård är riktigt dålig .jag skulle vilja veta hur många lanstingspolitiker det finns på varje sjukhusanställd?

Anonym sa...

Hm, det kanske är jag som är seg nu, men vad i ditt blogginlägg syftar rubriken på?

Anonym sa...

homo?

Anonym sa...

Grejen med diskaren är och med många andra som sitter och sliter på de jobben som "vanliga" amerikanare skulle aldrig vilja jobba är: ATT DET PASSAR JÄNKARNA helt enkelt.Billig arbetskraft som de känner till men gör inget åt, eftersom de vet att de skulle aldrig klara anställa så mycket folk till de sämst betalda jobb i USA.Tycker det va taskigt att ta hans pengar oavsett man jobbade svart eller inte, har man slitit i 11 år, då ska man fan i mig ha de stålarna.

Anonym sa...

Tycker den där snubben som skriver om att Moore är arrogant och smörar till oss européer är typisk skitsnack av en som inte vågar ä
erkänna att "dreamland" exsisterar inte och en försök att bevara sina drömmar som en vanlig svennsson "redneck" har haft i hela sitt liv om detta "dreamland" och allt sånt kraffs man spydde ur sig under 50 år i USA-s reklamfilmer bara att kunna locka folk till "fölovade" landet där man kunde bli rik på en dag.Så jag undrar om det va så många år du tillbringade i USA vad fick dig komma tillbaka till den här kalla Sverige då?
A ja det skulle ta många sidor och tid att skriva vad jag skulle tänka mig om vad som har fått dig flytta tillbaka men jag skiter i att skriva det viktigaste är att det finns en snubbe där som kan öppna ögonen för folket som bor där.Det är inte mycket sådana i staterna som vågar sig på sånt han gör,där lyfter jag hatten.

Anonym sa...

Du skriver om vad du tror och vad du imbillar dig att andra gör och tänker. Jag delade med mig av lite verkliga erfarenheter. Det är naturligtvis upp till dig att lyssna eller inte...

 
RSS via nybloggat.se